Η βιομηχανία του κινηματογράφου στηρίζεται ιδιαίτερα στα ειδικά εφέ τις τελευταίες δεκαετίες. Οι δυνατότητες που του παρέχει η εξέλιξη της ψηφιακής τεχνολογίας και των μέσων καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία μιας ταινίας. Τον Ιούλιο του 2016 σε ένα από τα κορυφαία συνέδρια παγκοσμίως για γραφικά υπολογιστών της SIGGRAPH βραβεύτηκε μια καινοτομία που δείχνει πως ο τρόπος παραγωγής των ειδικών εφέ ανατρέπεται.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Όσοι έχουν ασχοληθεί ελαφρώς με ψηφιακό βίντεο, γνωρίζουν πως ένα από τα βασικά εργαλεία για τα ειδικά εφέ είναι το green screen ή εναλλακτικά το blue screen για σκηνές χαμηλού φωτισμού. Ο ηθοποιός κινηματογραφείται μπροστά από μια ενιαία πράσινη επιφάνεια. Το πράσινο χρώμα εκ υστέρων αντικαθίσταται με οποιαδήποτε βίντεο πραγματικό ή ψηφιακό στην φάση του post-production. Αυτή η μέθοδος προϋποθέτει από τους συντελεστές, κύρια ο σκηνοθέτης, να λειτουργούν σε ένα άδειο περιβάλλον και να φαντάζονται την τελική σκηνή που θα προκύψει.
Στο παρελθόν πριν τη χρήση των υπολογιστών χρησιμοποιούνταν διάφορες τεχνικές αντίστοιχες με την ανάμειξη των εικόνων στο φιλμ, αλλά και με μικρογραφίες σκηνικών εκμεταλλευόμενοι οπτικές ψευδαισθήσεις.
Στο μέλλον προβλέπεται η επεξεργασία της εικόνας να προγραμματίζεται εκ των προτέρων ψηφιακά. Η κάμερα σε πραγματικό χρόνο θα επεξεργάζεται την εικόνα που λαμβάνει και θα την προβάλει στον κάμεραμαν σε μορφή που να είναι κοντά στην τελική με ενσωματωμένα όλα τα ειδικά εφέ. Ο σκηνοθέτης δεν θα είναι απαραίτητο ούτε να φαντάζεται το τελικό αποτέλεσμα, ούτε να περιμένει εβδομάδες μέχρι να δει μια τελική εικόνα. Αυτό θα οδηγήσει στην ανατροπή της ροής των εργασιών. Ο ρόλος των εξειδικευμένων προγραμματιστών στα γραφικά υπολογιστών θα είναι πιο ενεργός και θα συμμετέχει από την αρχή στο σχεδιασμό της ταινίας.
Η εποχή του realtime cinematography πλησιάζει. Όσο τα όρια των επιστημών διευρύνονται, τόσο θα αλληλοτέμνονται τα αντικείμενα που είναι κοινά. Οι σπουδές κινηματογράφου μπορούν να ενσωματώσουν γραφικά υπολογιστών και αντίστροφα, όσοι σπουδάζουν γραφικά υπολογιστών για κινηματογράφο να γνωρίζουν από σκηνοθεσία.
Παναγιώτης Πάνος