By Emili Yerolatsiti / fb: MiloYerol
Να ‘μαστε και πάλι μαζί! Το Fright Night συνεχίζει να προτείνει, να αντιπροτείνει, να προειδοποιεί, να… τέλος πάντων, μαλλιά έχει βγάλει η γλώσσα του για τον κινηματογράφο τρόμου!
Θα περίμενε κανείς ότι, αφού εχει στερέψει το πηγάδι λόγω covid19 και είτε ταινίες δεν γυρίζονται, είτε έχουν πάρει κι άλλη παράταση αφού δε θα βγάλουν λεφτά στους κινηματογράφους, δεν θα είχαμε πολύ υλικό να ξεσκαρτάρουμε. Φαίνεται όμως ότι δεν το βάζει κάτω ούτε η βιομηχανία τρόμου ούτε και οι φαν του είδους που ακόμα γυρίζουν B-movies με καρχαρίες που ίσως είναι και ρομπότ και ίσως πετάνε και μπορεί και να μιλάνε τρεις γλώσσες και να έχουν κάνει και μεταπτυχιακό.
Επίσης, οπαδοί του είδους, το κοινό, έχει βαλθεί να ξεθάψει ό,τι του ξέφυγε τα τελευταία χρόνια ή και να γυρίσει πίσω σε διαμαντάκια του παρελθόντος.
Στους κύκλους τους, τον τελευταίο καιρό, φαίνεται να ενθουσιάζει κόσμο το ινδικό Tummbad (2018, Anand Gandhi, Rahi Anil Barve) που ανήκει βεβαίως στον υπερφυσικό τρόμο. Προσωπικά, δεν το έχω δει ακόμα αλλά οφείλω να το αναφέρω ως κάτι που ανυπομονώ να δω αφού λαμβάνω διαρκώς μηνύματα και προειδοποιήσεις ότι δεν είναι για καρδιακούς.
Ένα άλλο φαινόμενο που φαίνεται να πηγαίνει καλά είναι το γύρισμα ταινιών τρόμου του υποείδους online/skype/zoom τρόμου, ή αλλιώς cyber-horror, που είχε ανθίσει τα τελευταία χρόνια. Δημιουργοί με στόχο να αναδείξουν τους πραγματικούς κινδύνους του διαδικτύου (βλέπε stalkers/serial killers) ή θέλοντας να παντρέψουν τον υπερφυσικό τρόμο με την υπερβολική χρήση των social media, κλπ, μας σέρβιραν αρκετό σχετικό υλικό.
Ε, πώς να μην βρουν πάτημα τώρα αυτές οι ταινίες με τόσες καραντίνες αφού και εμπνέουν τον online τρόμο και γυρίζονται και εξ αποστάσεως; Είδαμε την μεγάλη επιτυχία του περσινού Host (2020, Rob Savage) και είτε συμφωνήσαμε έιτε όχι με τις κριτικές, ήταν πράγματι μια ολοκληρωμένη και ενδιαφέρουσα δουλειά. Το φετινό Safer at Home (2021, Will Wernick) ακολουθεί στα βήματα του cyber-horror με μία δόση found-footage αφού οι κεντρικοί χαρακτήρες μετακινούνται κίολας, εν μέσω αυστηρής καραντίνας, χρησιμοποιώντας τα κινητά τους τηλέφωνα. Αγγίζει πιο πολύ την κατηγορία «θρίλερ» όμως, οπότε εάν είχατε «τρόμο» στο νου, μπορείτε απλά να περάσετε στην επόμενη επιλογή στη λίστα σας.
Παλιότερες δημοφιλείς επιλογές συμπεριλαμβάνουν το Unfriended (2014, Leo Gabriadze) και Friend Request (2016, Simon Verhoeven) στην κατηγορία υπερφυσικού τρόμου, καθώς και τα Ratter (2015, Branden Kramer) και The Den (2013, Zachary Donohue) για πιο προσγειωμένη δράση. Στο Ratter, μάλιστα, πρωταγωνιστεί η γλυκιά Ashley Benson που γνωρίσαμε ως Hanna στην εφηβική σειρά θρίλερ Pretty Little Liars.
Στο Unfriended: Dark Web (2018, Stephen Susco) ένας νεαρός εξηγεί στην παρέα του, μέσω υπολογιστή, ότι έχει «βρει» ένα νέο λάπτοπ για να συνδέεται μαζί τους αλλά, δυστυχώς, ο προηγούμενος ιδιοκτήτης επιστρέφει και δεν είναι καθόλου χαρούμενος. Διασκεδαστικό, ανάλαφρο, όχι κάτι που θα θυμάστε αργότερα αλλά σίγουρα μια χαρακτηριστική απόπειρα του υποείδους.
Αξίζει να αναφερθεί και το Cam (2018, Daniel Goldhaber) που ενώ δεν εξελίσεται όλο μέσω ίντερνετ, επικεντρώνεται στον κίνδυνο της πλαστοπροσωπίας, σε ακραίες χρήσεις του μέσου για σκοποφιλία, στην απόγνωση που ακολουθεί όταν δεν μπορείς να αποδείξεις ότι δεν είσαι ελέφαντας μέσα στο χαοτικό ίντερνετ, κλπ. Στο κεντρικό ρόλο η Madeline Brewer που αγαπήσαμε και στο ψυχεδελικό Braid (2018, Mitzi Peirone). Η Brewer εμφανίζεται επίσης και στο ολοφρεσκο Separation (2021, William Brent Bell) οπότε δικαιωματικά αναδυκνείεται σε “scream queen”.
Για όσους αναζητούς μια πιο “cult” προσέγγιση στο θέμα του διαδικτύου και τι μπορεί να κρύβει ή να προκαλέσει, έχουμε και την πιο «ψαγμένη» δουλεία του αγαπημένου Kiyoshi Kurosawa, Pulse (2001). Πολυβραβευμένο, βαρύ, με πρεμιέρα στην κατηγορία Un Certain Regard στις Κάννες… δεν είναι για όλους. Προσωπικά, ξεκίνησα να το βλέπω με δύο φίλους που αποκοιμήθηκαν σχετικά νωρίς. Εάν θέλετε γρήγορους ρυθμούς και δράση δεν σας το προτείνω, αλλά εάν είστε fan του αργού ψυχολογικού τρόμου και σας ενδιαφέρει στο «στήσιμο» και μια πιο καλλιτεχνική ματιά, μπορεί να το εκτιμήσετε ιδιαίτερα.