Η τρισδιάστατη εκτύπωση είναι σε μεγάλο βαθμό προσιτή σε ευρύ κοινό στην εποχή μας. Δεν είναι πολλά χρόνια πριν που η δημιουργία ενός πρωτότυπου για το σχεδιασμό ενός βιομηχανικού προϊόντος απαιτούσε εξειδικευμένα συστήματα πολύ υψηλού κόστους.
Πρόσβαση σε αυτά μπορούσαν να έχουν μόνο μεγάλες εταιρίες. Ένας ανεξάρτητος designer θα έπρεπε να πληρώνει αρκετά χρήματα, για να έχει ένα δείγμα της δουλειάς του κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού.
Η εποχή αυτή δείχνει να αλλάζει, τουλάχιστον για τον ανεξάρτητο designer, καθώς μπορεί να έχει ένα δικό του τρισδιάστατο εκτυπωτή με προσιτό κόστος αγοράς, αλλά και λειτουργίας. Βέβαια η εκτύπωση που παρέχουν αυτή τη στιγμή σπάνια είναι για τελικό προϊόν ως προς τη λειτουργικότητα και το φινίρισμα. Όμως η διάδοση του δεν απευθύνεται στο σύνολο του πληθυσμού, όπως προέκυψε με τη χρήση του κλασικού εκτυπωτή χαρτιού. Εδώ τίθεται το ερώτημα κατά πόσο είναι μια επαναστατική εξέλιξη το 3d printing, ή ενδιαφέρει μόνο «χομπίστες». Να σημειωθεί πως όταν δημιουργήθηκε ο εκτυπωτής γραφείου, άλλαξε τον τρόπο οργάνωσης της εργασίας στον τριτογενή τομέα, τις υπηρεσίες.
Φαινομενικά τέτοιου είδους επαναστατική αλλαγή δεν είναι ορατή, απλά είναι μια καλή υπόσχεση για το μέλλον. Με μια πιο βαθιά προσέγγιση μπορεί κανείς να διακρίνει μια τεράστια αλλαγή που έρχεται τόσο ισχυρή και επαναστατική που κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τον κόσμο στο μέλλον. Ας σκεφτούμε το σενάριο ενός τρισδιάστατου εκτυπωτή χαμηλού κόστους που θα παράγει τελικό προϊόν για χρήση και θα βρίσκεται σε κάθε σπίτι όπως ένας εκτυπωτής γραφείου. Αν για παράδειγμα χρειάζομαι ένα μεταλλικό κουτάλι, μπαίνω στο ίντερνετ αγοράζω το αρχείο για την εκτύπωσή του ή χρησιμοποιώ ένα ανοικτό αρχείο που διανέμεται ελεύθερα, το εκτυπώνω στον εκτυπωτή μου και τρώω τη σούπα μου. Ο ρόλος του designer θα είναι διαφορετικός.
Αν η βιομηχανική επανάσταση δημιούργησε τεράστιες βιομηχανικές μονάδες παραγωγής, η εποχή που έρχεται ίσως τις καταργήσει. Τη θέση τους θα πάρει η κατανεμημένη παραγωγή. Ένα διαφορετικό οικονομικό σύστημα θα υπάρξει και οι σχέσεις των ανθρώπων ίσως δεν επηρεάζονται από καταναλωτικούς όρους. Το μέλλον είναι εκεί και πρέπει να έχουμε ανοικτά τα αισθητήριά μας να διαισθανθούμε τις αλλαγές που έρχονται.
Παναγιώτης Πάνος