της Βιργινίας Τσάδαρη
Η οικονομική κρίση σε συνδυασμό με τις διάφορες κοινωνικοπολιτισμικές ανακατατάξεις κατά τη διάρκεια του τελευταίου αιώνα, είχαν ως αποτέλεσμα τη μετακίνηση μεγάλου αριθμού πληθυσμού- πολιτικών προσφύγων, αλλά και οικονομικών μεταναστών.
Μαζί με το σύνολο των μελών των οικογενειών τους, μετακινήθηκαν και παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, με διαφορετικά χαρακτηριστικά, τα οποία οδηγήθηκαν σε σχολικές δομές των χωρών υποδοχής τους, για να εγγραφούν και να φοιτήσουν σε αυτές, με σκοπό να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους. Πόσο όμως , οι σχολικές μονάδες των χωρών αυτών εξελίχθηκαν και πόσο είναι σήμερα ικανές να φιλοξενήσουν το συγκεκριμένο παιδικό πληθυσμό; Ποια είναι τα κριτήρια που θα πρέπει να πληρούνται;
Οι κτιριακές δομές των σχολικών μονάδων- αρχικά, κατασκευασμένων να φιλοξενήσουν συγκεκριμένο αριθμό μαθητών- καλούνται πλέον να διαμορφωθούν εκ νέου, με σκοπό να αυξήσουν τη χωρητικότητά τους. Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη τον όγκο των μαθητών καλούνται να εξασφαλίσουν την ασφάλεια και τη λειτουργικότητά τους.
Επιπρόσθετα, ως απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή εκπαίδευση των νέων μαθητών, κρίνεται η επιμόρφωση του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας- των εκπαιδευτικών και των βοηθών που θα αλληλεπιδράσουν με τα παιδιά. Σκοπός η εκπαιδευτική πλήρωση των μαθησιακών αναγκών, αλλά και των ψυχολογικών και κοινωνικών τους αναγκών. Ποιος είναι όμως ο σκοπός της εκάστοτε επιμόρφωσης;
Καθολικό στόχο, αποτελεί η ένταξη των νέων μαθητών στο νέο σχολικό περιβάλλον και η ομαλή συνύπαρξη με τους άλλους συμμαθητές τους. Μέσω της συνεργασίας με τους εκπαιδευτικούς ψυχολόγους, εξωτερικούς συνεργάτες των σχολικών μονάδων, η αλληλεπίδραση μεταξύ των διαφορετικών ομάδων εξομαλύνεται και επιτυγχάνεται η βέλτιστη δυνατή ενσωμάτωση.
Μέσω της χρήσης κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού, συνδυαστικά με την αναδιαμόρφωση των παρόντων αναλυτικών διδακτικών προγραμμάτων, αλλά και τη δημιουργία νέων, με κυρίαρχα τα συμπεριληπτικά χαρακτηριστικά, δύναται να επιτευχθεί η ένταξη στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, σε ένα ιδανικό σχολείο, ένα «σχολείο για όλους», βασικός και κύριος στόχος είναι η εκπαίδευση των εκπαιδευτών, η ολιστική προσέγγιση στην εκπαιδευτική διαδικασία και η αξιοποίηση κάθε νέας πληροφορίας για τη νέα ομάδα. Ίσως, τότε, επιτυγχάνοντας την αλλαγή στο χαρακτήρα της εκπαίδευσης και καθιστώντας την ολική, καταφέρουμε να επεκτείνουμε το συμπεριληπτικό μοντέλο στην κοινωνική δομή…