της Βιργινίας Τσάδαρη
(Ειδική Παιδαγωγός)
Κάθε παιδί είναι μοναδικό…
Κάποια από αυτά όμως, έχουν ασυνήθιστα προχωρημένες ικανότητες και χαρακτηριστικά, που τα κάνουν να διαφέρουν από το σύνολο των παιδιών της ηλικίας τους.
Χαρακτηριστικά που τα καθιστούν “χαρισματικά”. Παρότι τα παιδιά μπορούν να δείξουν τη χαρισματικότητά τους με ποικίλους τρόπους στο περιβάλλον του σχολείου και του σπιτιού τους, είναι λιγοστές οι φορές που αυτή γίνεται άμεσα αντιληπτή.
Ο λόγος για τον οποίο χρειάζεται να γίνει αναγνώριση και επισήμανση των χαρισματικών παιδιών, δεν είναι ο διαχωρισμός και η απομάκρυνσή τους από το σύνολο, αλλά αντίθετα, η ανάδειξη των ιδιαίτερων ικανοτήτων και αναγκών τους. Η αναγνώριση αυτή, δεν είναι μια απλή διαδικασία, δεδομένης της πληθώρας των εκφάνσεων της χαρισματικότητας.
Στο σύνολό τους, τα χαρισματικά παιδιά έχουν ιδιαιτέρως υψηλή αντιληπτική ικανότητα και δυνατότητα για υψηλές επιδόσεις, έντονη παρατηρητικότητα και δυνατή μνήμη. Παρουσιάζουν ηγετικά χαρακτηριστικά, συναισθηματική σταθερότητα και αξιοσημείωτη για την ηλικία τους ωριμότητα. Χαρακτηρίζονται από ανεπτυγμένο αίσθημα δικαίου και αντιλαμβάνονται τις έννοιες του καλού και του κακού με ιδιαιτέρως σαφή τρόπο. Είναι αυθόρμητα και έχουν αυξημένη φαντασία, με την αντίληψη και την αίσθηση του χιούμορ τους να ξεχωρίζουν.
Παρά τις ανεπτυγμένες τους ικανότητες όμως, τα χαρισματικά παιδιά δεν είναι απαραιτήτως καλοί μαθητές και δεν επιδεικνύουν πάντοτε ενδιαφέρον για τα μαθήματα του σχολείου. Κυρίαρχο αίτιο, αποτελούν οι στείρες μέθοδοι διδασκαλίας, αλλά και η απουσία ενδιαφέροντος των παιδιών για το σχολείο και τη σχολική ρουτίνα, αφού μέσα σε αυτό αναπαράγονται γνώσεις που ήδη κατέχουν. Έτσι, δημιουργείται η ανάγκη για την οργάνωση και τη διαμόρφωση διαφοροποιημένων διδακτικών προγραμμάτων. Μέσω της υλοποίησης αυτών, επιτυγχάνεται η ανάδειξη των ταλέντων, των ιδιαίτερων χαρισμάτων και των ειδικών δεξιοτήτων που διαθέτουν. Παράλληλα, ενισχύεται η αυτοπεποίθησή τους, επέρχεται η αποδοχή της ιδιαιτερότητάς τους και σε συνδυασμό με τον εμπλουτισμό γνώσεων τα παιδιά αυτά οδηγούνται σε ισορροπημένη, ολόπλευρη ανάπτυξη, μέσα στο σύνολο των παιδιών.