της Βιργινίας Τσάδαρη (Ειδική Παιδαγωγός)
Η ανισότητα των δύο φύλων συναντάται σε όλους τους κοινωνικούς τομείς (οικογένεια, εργασία, πολιτική, εκπαίδευση) και αναπαράγεται ποικιλοτρόπως από πολλούς φορείς μέσω της κοινωνικοποίησης.
Η διαδικασία ξεκινά από τη γέννηση του ατόμου και συνεχίζεται σε διάφορα επίπεδα. Οι κοινωνικές δομές, οι αξίες, οι κανόνες και οι συμπεριφορές αναπαράγονται και μεταβιβάζονται στις επόμενες γενιές.
Η ανισότητα των δύο φύλων στην εκπαίδευση συναντάται σε όλες τις βαθμίδες της, ξεκινώντας από τη χαμηλότερη. Στην προβαθμίδα της εκπαίδευσης, το Νηπιαγωγείο, κοινωνικά φαινόμενα όπως η ανισότητα των φύλων, ξεκινούν να επηρεάζουν σημαντικά την εξέλιξη των παιδιών.
Παλαιότερες έρευνες σχετικές με το διδακτικό υλικό των βιβλίων του Νηπιαγωγείου (έρευνα Μαραγκουδάκη), αλλά και με τα αναγνωστικά βιβλία του Δημοτικού μετά την περόδο της μεταπολίτευσης (έρευνα Φραγκουδάκη), δείχνουν ότι η διαφοροποίηση των φύλων αναπαράγεται σύμφωνα με τα κοινωνικά στερεότυπα και τα κοινωνικά πρότυπα. Τα σημερινά διδακτικά βιβλία, παρότι έχουν λιγότερα στερεότυπα από παλιά, εξακολουθούν να μην προωθούν την ισότητα των ευκαιριών.
Το ζήτημα της προώθησης της ισότητας στην ελληνική εκπαίδευση, εξακολουθεί να παρουσιάζει σοβαρές ελλείψεις. με αποτέλεσμα να διαπιστώνεται καθυστέρηση στην επίτευξή της. Αντίθετα, ευρωπαικές χώρες όπως η Γερμανία, έχουν προχωρήσει στη θέσπιση κανόνων που λειτουργούν αποτρεπτικά, όπως για παράδειγμα η απαγόρευση κυκλοφορίας διδακτικού υλικού που περιέχει ή προωθεί προκαταλήψεις για τους ρόλους των φύλων.
Η παραγωγή μη σεξιστικού υλικού και η απαγόρευση της χρήση του σε όλους τους χώρους όπου συντελείται κοινωνικοποίηση των παιδιών και ιδιαίτερα στο Νηπιαγωγείο, είναι επιτακτική ανάγκη, αν επιθυμούμε οι επόμενες γενιές να ζήσουν σε μια λιγότερο φυλετικά προσδιορισμένη κοινωνία. Μια τέτοια προσπάθεια, για να χαρακτηριστεί αποτελεσματική, προυποθέτει αντίστοιχα και παράλληλα την ευαισθητοποίηση αφενός των γονέων, αφετέρου των εκπαιδευτικών, ως προς τους ποικίλους τρόπους και τα μέσα, που μεταβιβάζουν στα παιδιά τις τυπικές για το φύλο τους αντιλήψεις…
(συνεχίζεται στο επόμενο φύλλο)