της Βιργινίας Τσάδαρη (Ειδική Παιδαγωγός)
Τέλος των καλοκαιρινών διακοπών, λίγο πριν τα σχολεία ανοίξουν και υποδεχθούν τους ενθουσιασμένους μικρούς μαθητές, έτοιμους να ανακαλύψουν το νέο τους σχολείο και να γεμίσουν την τσάντα τους με βιβλία και αναμνήσεις…
Πλησιάζουμε στο σημείο εκείνο που κάθε γονιός οφείλει να ανιχνεύσει εάν το παιδί του πληρεί επαρκώς, τα κριτήρια σχολικής ετοιμότητας που θα το καθιστούν ικανό να φοιτήσει με επιτυχία και χωρίς πρόσθετες δυσκολίες στη νέα σχολική βαθμίδα.
Τα τελευταία χρόνια, ο όρος «σχολική ετοιμότητα» ακούγεται και χρησιμοποιείται πολύ συχνά. Πρόκειται για έναν όρο που αφορά στην αναγκαία συνολική ωριμότητα ενός παιδιού ηλικίας έξι ετών και μας δείχνει αν έχει κατακτήσει τις δεξιότητες που θα του επιτρέψουν να ανταποκριθεί επιτυχώς στις νέες, διαφορετικές κι αυξημένες απαιτήσεις του Δημοτικού σχολείου.
Το επίπεδο ετοιμότητας, για το οποίο γίνεται αναφορά, είναι εκείνο που θα διασφαλίζει πως η συναισθηματική, η ψυχοκοινωνική, η σωματική, η γνωστική και η γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού του επιτρέπουν να αναπτύξει ορισμένα κριτήρια.
Τα βασικά κριτήρια ετοιμότητας, εντοπίζονται στις παρακάτω δεξιότητες, τις οποίες ένα παιδί καλείται να επιδείξει στην καθημερινότητά του στο σχολικό περιβάλλον, σε συνύπαρξη και συνεργασία με τους ομηλίκους του.
Γλωσσικές δεξιότητες
Η ικανότητα αφηγηματικού λόγου, η οποία αποτυπώνεται στη διεξαγωγή καθημερινών συζητήσεων, στην αφήγηση μιας μικρής ιστορίας.
Κοινωνικές δεξιότητες
Η ικανότητα των παιδιών να δημιουργούν σχέσεις με τους συμμαθητές και τους δασκάλους τους, αλλά και η προσπάθεια να τις διατηρήσουν.
Συνεργατικές δεξιότητες
Η ικανότητα αλληλεπίδρασης και συνεργασίας στο πλαίσιο της τάξης, με ομηλίκους
Ικανότητα συγκέντρωσης
Η εστίαση της προσοχής σε συγκεκριμένο ερέθισμα για ένα χρονικό διάστημα, χωρίς να διασπάται από εξωτερικούς παράγοντες.
Ικανότητα αδρής και λεπτής κινητικότητας
Η ικανότητά του να βαδίσει σωστα ή/και να τρέξει, να πιάσει σωστά το μολύβι και να χρησιμοποιήσει το ψαλίδι.
Αυτοεξυπηρέτηση
Ανεξαρτησία στη λήψη τροφής και τη χρήση τουαλέτας.
Προσανατολισμός (στο χωρο και το χρόνο)
Η ικανότητα κατανόησης και ορθής χρήσης των εννοιών του χώρου (πάνω- κάτω κτλ) και του χρόνου (πριν-μετά κτλ).
Ικανότητα ακουστικής μνήμης
Η ικανότητα ανάκλησης πληροφοριών, η οποία επιτρέπει την επεξεργασία και την κατανόηση σύνθετων οδηγιών, παρακολούθησης και αποκτησης νέων γνώσεων.
Ικανότητα οπτικής μνήμης
Η ικανότητα του παιδιού να θυμαται τι έχει δει και να μπορεί να ανακαλέσει τις εικόνες των αντικειμένων και των συμβόλων, ξεχωριστά αλλά και διαδοχικά μεταξύ τους.