Η ιεροτελεστία της συγγραφής
-η συνέχεια από το “ΕΞ-ΕΥΡΩΠΑΪΣΤΕΙΤΕ Χ & XI”-
Βήμα 6ο : Προϋπολογισμός (Budget)
Ένα από τα βασικότερα στάδια της συγγραφής της πρότασης αλλά και σημαντικό κριτήριο στην αξιολόγησή της είναι η κατάρτιση του προϋπολογισμού, τόσο του συνόλου της προτεινόμενης λύσης όσο και του διαμερισμού στους partners. Ακόμα και αν η ιδέα είναι καινοτομική και το consortium ιδανικό για μια συγκεκριμένη Πρόσκληση, είναι πολύ πιθανό να «χαθεί» η Πρόταση από έναν λάθος ή μη τεκμηριωμένο καταμερισμό του προϋπολογισμού σε κάθε partner.
Βασική μονάδα μέτρησης στα περισσότερα ευρωπαϊκά προγράμματα είναι ο «ανθρωπομήνας». Η ευρωπαϊκή επιτροπή αναγνωρίζει κάποιες «σταθερές» ώστε να βοηθηθούν οι επιχειρήσεις στην κατάρτιση ενός λογικού τρόπου υπολογισμού της συμμετοχής των υπαλλήλων (αλλά και των ιδιοκτητών) μιας επιχείρησης στην υλοποίηση του έργου. Οι σταθερές αυτές λένε ότι κάθε «Μήνας» εμπεριέχει 143 εργάσιμες ώρες και κάθε χρόνος 1720 εργάσιμες ώρες. Οι επιχειρήσεις υπολογίζουν έναν μέσο όρο μισθοδοσίας με βάση το πραγματικό και συνολικό κόστος που επωμίζονται για κάθε υπάλληλο (δηλαδή τον καθαρό μισθό + δώρα + εργοδοτικές εισφορές κλπ). Αυτός ο «μέσος όρος» ονομάζεται manmonthrate και πάνω σε αυτή τη μονάδα μέτρησης καθορίζεται ο συνολικός προϋπολογισμός της Πρότασης.
Στα Προγράμματα που «τρέχουν» τώρα (την περίοδο 2014-2020), προκειμένου να διευκολυνθεί η συμμετοχή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (SMEs – Small & Medium Enterprises) θεσπίστηκε ένας συγκεκριμένος τρόπος υπολογισμού της εργασίας των ιδιοκτητών μιας επιχείρησης, οι οποίοι συνήθως δεν αμείβονται με κάποιον μισθό. Ανάλογα με το επίπεδο εκπαίδευσης του ιδιοκτήτη, την εμπειρία και την προϋπηρεσία του, καθορίζεται ένα ανώτατο ποσό το οποίο μπορεί να δηλώσει ως manmonthrate. Μάλιστα στο ποσό αυτό υπολογίζεται και με βάση τη χώρα από την οποία προέρχεται, καθώς υπάρχει και ένας διορθωτικός πολλαπλασιαστής που υπολογίζεται με βάση την απόκλιση του μέσου μισθού ερευνητή κάθε χώρας σε σχέση με τον μέσο μισθό στο Βέλγιο που αποτελεί τη βάση (100%). Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ο δείκτης αυτός για την Ελλάδα ανέρχεται στο 92,7%.
Είναι πολύ σημαντικό ο προϋπολογισμός της Πρότασης να διαχωρίζεται αρμονικά στους partners και να μην παρατηρούνται μεγάλες συγκεντρώσεις σε έναν ή δύο συμμετέχοντες. Για παράδειγμα ένας προϋπολογισμός όπου ένας partner λαμβάνει το 40%, ένας άλλος το 30% και οι υπόλοιποι το εναπομείναν 30% δεν είναι σωστός και ενδέχεται να οδηγήσει στην απόρριψη της πρότασης. Επαναλαμβάνουμε βέβαια ότι αυτό δεν αποτελεί κάποιον επίσημο κανόνα αλλά μια απλή υπόδειξη με βάση την εμπειρία χρόνων στη συγγραφή προτάσεων.
Βήμα 7: Design!
Όσο κι αν ακούγεται περίεργο, ένας υποεκτιμημένος κατά τη γνώμη μας παράγοντας επιτυχίας είναι και ο γραφιστικός σχεδιασμός (ή «στήσιμο») της Πρότασης. Οι αξιολογητές συνήθως διαβάζουν μέσα στην ημέρα πολλές προτάσεις και μια παρουσίαση που εγγυάται ένα ξεκούραστο διάβασμα είναι σε θέση να παίξει θετικό ρόλο. Επιπρόσθετα, μια σωστή σελιδοποίηση αλλά και όμορφα σχεδιασμένα διαγράμματα και πίνακες δείχνουν στον αξιολογητή ότι η Πρόταση δεν «φτιάχτηκε στο πόδι» αλλά αντίθετα οι φιλόδοξοι συγγραφείς την πρόσεξαν ιδιαίτερα άρα είναι και επαγγελματίες σε οτιδήποτε αναλαμβάνουν. Εννοείται φυσικά ότι ορθογραφικά ή συντακτικά λάθη θα πρέπει να αποφευχθούν και γι’ αυτόν τον λόγο, όταν έχουμε το τελικό κείμενο είναι απαραίτητο να διαβασθεί και να ελεγχθεί από όσο το δυνατόν περισσότερα άτομα.
Συμπερασματικά: Έχουμε πλέον καθορισμένα Πακέτα Εργασίας και Ενέργειες (Work Packages & Tasks), σωστά κατανεμημένο προϋπολογισμό και οδηγίες για έναν άρτιο σχεδιασμό της Πρότασής μας. Η διαδικασία υποβολής έχει πλέον προχωρήσει αρκετά αλλά ακόμα βρισκόμαστε μακριά από το σημείο που θα πατήσουμε το “Submit”. Στο επόμενο τεύχος θα δούμε τι άλλο χρειάζεται να περιέχει η Πρότασή μας και πώς θα την «ανεβάσουμε» στο σύστημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το περίφημο “Participants Portal”.
Ο ΕΞ-ΕΥΡΩΠΑΪΣΤΗΣ